donderdag 1 november 2007

Mobiliteitsplan Schaarbeek: advies Fietsersbond Brussel Noord Oost









Schaarbeek werkt aan een mobiliteitsplan. Half oktober sloot de gemeente het openbaar onderzoek van fase 2 af. U kan het volledige dossier hier raadplegen. Bewoners en verenigingen maakten hun opmerkingen over aan het gemeentebestuur. Ook Fietsersbond Brussel Noord Oost liet zich niet onberoerd. Wij vatten onze opmerkingen hieronder voor u samen.

Fietsersbond BruNo steunt de krachtlijnen van he mobiliteitsplan. Wij zijn blij dat het gemeentebestuur het doorgaand verkeer wil aanpakken en meer plaats uittrekt voor de zachte mobiliteit. Bij de uitwerking van beveiligingsmaatregelen à la zones 30, éénrichingsstraen, chicanes, verkeersplateaus mag de fietsvriendelijkheid niet uit het oog verloren worden.

Algemeen

Het dossier fase 2 beslaat verschillende luiken: 'richtschema', 'openbaar vervoer', 'signalisatie',... Naast een eigen luik 'zachte weggebruiker', vinden wij dat in elk luik de fietser nadrukkelijk aan bod moet komen. Dit lijkt ons de enige manier om te vermijden dat achteraf de fiets over het hoofd gezien wordt. Zo vinden we in het luik 'richtschema' nergens de fiets terug en kan de verwijzing fiets in het luik 'parkeren' sterker. Kwaliteitsvolle en voldoende fietsenstallingen maken immers noodzakelijk deel uit van een globaal en geslaagd parkeerbeleid. Ook vinden we in het luik 'openbaar vervoer' nergens 'intermodaliteit openbaar vervoer -fiets' terug.














Concrete voorstellen

Wij vragen voldoende aandacht voor de straten met (beperkt) éénrichtingsverkeer. Wegaanleg, signalisatie en markeringen op maat van de fietser zijn in zulke straten cruciaal. Zeker in de moeilijkere situaties als de Rogierstraat of de Gallaitstraat (waar immers ook conflicten met de tram kunnen ontstaan), is in het huidige plan duidelijk nood aan specifieke fietsinrichting voor deze nieuwe geprogrammeerde éénrichtingsstraten.

In heel wat straten is er voldoende plaats om kwaliteitsvolle echte fietspaden aan te leggen. Op een aantal erg voor de hand liggende straten is dit niet voorzien in het ontwerp van het mobiliteitsplan. Wij denken b.v. spontaan aan de Chazallaan, de Demolderlaan, de Maeterlincklaan, de Masuistraat of de Koninklijke Sint-Mariastraat.

Deze laatste kan trouwens met de juiste signalisatie en markeringen gepromoot worden als alternatief voor Haachtse Steenweg, waar het niet geraden is om te fietsen met z'n druk tramverkeer.














Als aanvulling op het fietsnetwerk, willen wij een extra inspanning van fietsvriendelijkheid voor de Gallaitstraat vragen. Deze as is immers gelegen in een vallei en geeft aansluiting op de as Demolder-Maeterlinck, Prinses Elizabeth en fietsroutes rocade A en GFR 11 zonder te hoeven klimmen. Idem voor de Masuistraat in de Noordwijk.


In het fietsnetwerk van het mobiliteisplan ligt het voor de hand dat Huart-Hamoir en Maeterlinck de ruggegraat vormen voor fietsverkeer in die wijk. Gerichte signalisatie, weginrichting en uiteraard een effectief fietspad, zijn cruciaal om dit echt te realiseren. De kruising tussen de twee assen kan dan uitgroeien tot één van de Schaarbeekse fietsknooppunten. Wij vragen dat op alle belangrijke tracés voor fietsers kasseien vermeden worden.

En verder..

..pleiten wij voor een breed mobiliteitsbeleid. Daarom moet er ook voldoende aandacht gaan naar:

* handhaving van de wegcode op het vlak van snelheid, rode lichten, eenrichtingsstraten en roekeloosheid;

* vorming / sensibilisering / scholen en kinderen (flankerend beleid)

* het blijvende betrekken, valoriseren en versterken van verenigingen (pacte associatif). Dit kan hopelijk bij de nieuwe projecten de ervaringsdeskundige inbreng garanderen waardoor vergissingen ten nadele van de fietsers uit het verleden niet herhaald worden (Liedts, Lehon, Dailly). Wij denken dan uiteraard zeer specifiek aan grote projecten zoals het Meiserplein.

Foto's geplukt van flickr.com (Thibaut Delestre)

Het dossier Gemeentelijk Mobiliteitsplan Schaarbeek kan je raadplegen op www.schaarbeekmobiliteit.be


Fietsersbond BruNo
Oktober 2007

Geen opmerkingen: