zaterdag 15 maart 2008

Openbaar onderzoek heraanleg Leopold III laan: reactie Fietsersbond Brussel Noord Oost

De Leopold III laan in Evere krijgt een nieuw kleedje. Op dit moment ligt deze laan erbij als een autosnelweg. Fietsersbond Brussel Noord Oost nam het dossier van heraanleg onder de loep en stelde naar aanleiding van het openbaar onderzoek een bezwaarschift op met opmerkingen en aanbevelingen om het project fietsvriendelijk te maken.

bye bye autosnelweg leopold III?

De Leopold III laan is een typisch product van de jaren vijftig, een E40 bis die auto’s vlot van de luchthaven naar het centrum van Brussel loodst. Nu willen de Mivb en het Gewest van dit stuk autosnelweg e
en echte stadsboulevard maken. Het blijft een grote as met 2x2 rijstroken maar met een minder breed profiel. De snelheidslimiet daalt van 70 tot 50 km/u. Het kruispunt met de Vrijetijdslaan krijgt humanere proporties dankzij een elegant rond punt. De Delhaize en de Carrefour wordt daarmee bereikbaarder voor de voetgangers.


Blikvanger van het project is een nieuwe tramlijn op de middenberm. Die komt pas in een tweede fase open te staan voor reizigers. In een derde fase zou ze doorgetrokken worden naar de economische pool van de luchthaven. De ontwerpers hopen zo de overbezette tram 55 te ontlasten. Deze verlenging is erg belangrijk voor deze kant van Brussel. Heel deze perifere zone smeekt om hoogwaardig openbaar vervoer. Moge het water tussen Brussel en Vlaanderen niet te diep zijn.


algemene opmerkingen fietsersbond BruNo

Als fietsersbond zijn we tevreden met deze heraanleg die meer plaats voor openbaar vervoer en fietsers creëert. Maar het lijkt alsof het STOP-principe (met deze volgorde van aandacht: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Privé-vervoer) niet echt is toegepast. Openbaar vervoer en auto krijgen de ruimte en snelheid de ze nodig hebben. Voetgangers en fietsvoorzieningen zijn er wel aan toegevoegd, maar zonder consequent vanuit hun positie te denken. De vele overgangen, wisselingen, hoekverbindingen en de niet echt vlotte toegang tot de fietsvoorzieningen maakt dat het project vanuit fietsersstandpunt de verwachtingen niet helemaal kan invullen.

Het fietsverkeer zal voornamelijk langs de ventwegen verlopen. Als men opteert om de ventwegen in te richten als zone 30, moet men meer doen dan een bord Zone 30 plaatsen. Wij denken hierbij aan voldoende berlijnse kussens en asverschuivingen met doorgangen voor de fietsers in beide richtingen. Ook het plaatsen van fietslogo's herinnert de automobilist eraan dat hij niet alleen op de weg is.

We zien dat er geopteerd wordt om een bus te laten rijden op een weg met BEV. Wij vragen dat de rijweg dan telkens minstens 4 meter breed zou zijn om fietsers en bussen veilig te laten kruisen.

gedetailleerde opmeringen fietsersbond BruNo

Om de Leopold III-laan over te steken is een fietspad gewenst naast het zebrapad ter hoogte van de Henri Choméstraat.

Voor de oversteek ter hoogte van de Frans Courtenslaan vragen we dat de fietsoversteek niet rechts maar links (dus ten Westen) van het voetpad komt, zoals het nu het geval is. Het meeste fietsverkeer komt immers van de Courtenslaan of de C. Wollèsstraat en gaat naar het stadscentrum. Zo vermijdt men dat de voetgangersoversteek tweemaal gekruist wordt.


Bovendien maakt die oversteek deel uit van GFR-ICR 12. Het is dus belangrijk dat er een vlotte verbinding is van de Courtenslaan naar de Papaverstraat (Pavots). Het fietspad moet dus aan de overzijde niet zoals gepland naar het Oosten, maar naar het Westen afbuigen.

Om dezelfde reden vragen we ook de bestaande mogelijkheid te behouden om ter hoogte van de Wahislaan samen met de verkeersstroom naar links af te slaan richting Papaverstraat. Volgens de voorliggende plannen zal verplicht naar rechts een hoekige omweg moeten gemaakt worden.

Een rotonde heeft globaal genomen voordelen t.o.v. kruispunten met verkeerslichten. Maar het gebruik van een rotonde wordt niet aangeraden, als er een dominante verkeersstroom aanwezig is en als er trams rechtdoor rijden. Voor fietsers is het ook onveiliger als er meer dan één rijstrook is per oprit of afrit
.

Foto's komen uit het dossier van openbaar onderzoek dat je kan raadplegen op www.wegennet.irisnet.be

Met dank aan Andre Vincke, Roel De Cleen van de Fietsersbond en Bral.


1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.